Mișcare Strategică a Suediei și Maltei în cadrul Schemei EU ETS – 20.08.2024
Pretul certificatului european de carbon (EUA) a înregistrat al treilea câștig săptămânal din aceasta luna intrucat activitatea modestă de cumpărare a fost suficientă pentru a contracara presiunea activă de vânzare, în timp ce volumul total de tranzacționare a scăzut.
Pretul certificatului UKA din Marea Britanie (UK Allowance) a întrerupt ultimele serii de pierderi săptămânale, incepute la mujlocul lui iulie.
Mișcare Strategică a Suediei și Maltei în cadrul Schemei EU ETS
Suedia și Malta au anunțat intenția de a crește numărul de certificate de emisii de carbon ale Uniunii Europene (EUAs) pe care plănuiesc să le anuleze în cadrul mecanismului de flexibilitate al Sistemului de Comercializare a Emisiilor (Emissions Trading System – ETS) al UE pentru a isi indeplini tintele in sectoarele non-ETS (transport rutier, agricultura, cladirile rezidentiale, gestionarea deșeurilor, industria mica ce nu se afla sub ETS).
Mecanismul de flexibilitate ETS, ce permite statelor membre eligibile să anuleze o parte din EUAs în loc să le scoată la licitație, a fost introdus pentru a ajuta țările să își îndeplinească țintele de reducere a emisiilor conform Regulamentului privind Efortul de Partajare (Effort Sharing Regulation – ESR). Regulamentul privind Efortul de Partajare (ESR) se concentrează pe sectoarele care nu sunt acoperite de ETS și impune o reducere de 40% a emisiilor în aceste sectoare până în 2030, comparativ cu nivelurile din 2005.
Această decizie, care se aliniază obiectivelor mai largi ale UE de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră, reflectă angajamentul acestor națiuni de a-și atinge obiectivele de reducere a emisiilor din sectoarele non-ETS insa nu prin solutii concrete de reducere a emisiilor, ci prin realizarea unor compensari intre alocarile distribuite tarilor pentru sectoarele EU ETS catre sectoare non-ETS, care nu isi pot indeplini altfel tintele impuse.
Suedia, care anterior refuzase să folosească acest mecanism de flexibilitate, plănuiește acum să anuleze până la 5,2 milioane de EUAs, în timp ce Malta și-a crescut ținta de anulare la 510.300 de EUAs.
În contextul în care UE se pregătește pentru obiectivele sale ambițioase de mediu pentru 2030, flexibilitatea oferită de ETS este văzută ca un instrument vital pentru a echilibra creșterea economică cu responsabilitatea față de mediu. Cu toate acestea, subliniază și provocările cu care se confruntă națiunile mai mici, precum Malta, care trebuie să navigheze în dinamica complexă a pieței de carbon din UE, menținându-și în același timp competitivitatea economică. Introducerea noilor reglementări ETS, în special în sectorul transportului maritim, a ridicat îngrijorări cu privire la impactul economic potențial asupra rolului Maltei ca hub major de transbordare. Forumul Maritim din Malta a atras atentia cu privire la costurile crescute asociate cu EU ETS, ce ar putea conduce la o pierdere semnificativă de afaceri către porturile non-UE, în special din Africa de Nord, amenințând stabilitatea economică și conectivitatea Maltei.
Aceste evoluții indică o tendință crescândă în cadrul UE, în care statele membre utilizează din ce în ce mai mult mecanismele de flexibilitate disponibile pentru a atinge obiectivele climatice stricte, reducând în același timp impactul economic negativ. Pe măsură ce Suedia și Malta își implementează strategiile revizuite, acțiunile lor vor servi probabil ca un reper pentru alte națiuni din UE care se confruntă cu provocări similare.
Sursa: Comisia Europeana, Carbon Credits, Carbon Pulse