Piata de carbon – 31.06.2024
Va transmitem pretul certificatului de carbon pe piata obligatorie in diferite regiuni ale lumii, la inchiderea zilei de vineri, 28.06.2024, precum si in comparatie cu pretul de anul trecut din aceeasi perioada.
Comisia Europeană Adoptă Noi Măsuri pentru EU ETS
Comisia Europeană a publicat la inceputul acestei luni o comunicare privind Numărul Total de Certificate în Circulație (TNAC) în cadrul EU ETS în cadrul pachetului legislativ “Fit for 55” și Regulamentul REPowerEU din 2022. Acest indicator este esențial pentru funcționarea Rezervei de Stabilitate a Pieței (Market Stability Reserve – MSR) și determină numărul de certificate retrase sau emise din rezervă.
Conform deciziei MSR din 2015, 24% din certificate sunt alocate pentru rezervă dacă numărul de certificate în circulație depășește pragul de 1.096 miliarde. Această schimbare de politică duce direct la o scădere a volumului de certificate disponibile la licitație.
Notificarea din 1 iunie 2024 stipulează că 266.816.768 certificate vor fi plasate în MSR timp de 12 luni, din 1 septembrie 2024 până pe 31 august 2025. De asemenea, Comisia a indicat faptul că 381.744.844 certificate din MSR nu mai sunt valabile de la 1 ianuarie 2024. Indicatorul TNAC va fi publicat pe 1 iunie 2025.
Toate aceste schimbari prin care pe piata sunt mai putine certificate in conditiile unei cereri constante sau mai mari ca urmare a introducerii sistemului maritim in EU ETS din acest an vor creste pretul certificatului pe termen mediu.
Aviatie
Reuters a publicat in aceasta luna opiniile unor lideri din industria aviației, subliniind necesitatea Europei de a investi mai mult în combustibili sintetici pentru aviație dacă dorește să atingă neutralitatea climatică până în 2050.
Combustibilul sustenabil pentru aviație (Sustainable aviation Fuel – SAF) ar putea reduce emisiile din aviație cu până la 80%. Există o lipsă de materii prime pentru a produce suficient combustibil din materiale organice, astfel încât va fi necesară investiția în combustibili sintetici mai scumpi fabricați din hidrogen sau captarea carbonului, cunoscuți sub numele de e-SAF. Problema cu acești combustibili este costul lor prea ridicat, ceea ce înseamnă că doar câteva companii îi pot achiziționa. Utilizarea SAF-urilor ar putea influența pozitiv eficiența Schemei EU ETS în sectorul aviației, ajutând companiile să îndeplinească mai bine limita de emisii impusă. Sunt necesare, insa, investiții mai mari din partea Uniunii Europene și un cadru de reglementare mai uniform.
Maritim
Sectorul maritim a fost inclus în EU ETS de la 1 ianuarie 2024 și va fi complet introdus până în 2026. Prima dată limită de conformare este septembrie 2025, cu 40% din emisiile produse și raportate de la 1 ianuarie 2024 până la 31 decembrie 2024.
Conform Regulamentului 2023/2849 (Regulamentul MRV pentru sectorul maritim), dacă companiile de transport maritim nu raportează emisiile pentru întregul an în conformitate cu acest regulament, autoritățile de gestionare sunt responsabile pentru estimări conservative.
Sursa: Comsia Europeana, Aither Group, Carbon Credits