Piata de carbon europeana – 30.01.2023
Noua reforma a Schemei europene de tranzactionare a emisiilor (EU ETS)
În prezent, piata EU ETS acoperă aproximativ 40% din emisiile UE (sectorul energetic, instalațiile industriale de peste 20MW și aviația).
In curand, domeniul său de aplicare se va extinde si catre transportul maritim. Navele mari cu un tonaj brut de peste 5.000 t trebuie să se conformeze, dupa modelul celorlalte sectoare de activitate din EU ETS, cu o cotă tot mai mare din emisiile lor: 40% în 2024, 70% în 2025 și 100% în 2026. Vasele de dimensiuni mai mici, precum si emisiile non-CO2 provenite din transportul maritim, cum ar fi metanul și N2O vor fi incluse mai tarziu, cel mai probabil din 2026.
În plus, ambiția generală de reducere a emisiilor EU ETS până în 2030, comparativ cu 2005, a crescut de la 55% (propunerea inițiala a Comisiei) la 62%.
Votul pozitiv din Parlamentul UE s-a petrecut in decembrie 2022 și ar insemna aproximativ 23 de milioane de tone mai puține emisii de CO2 în comparație cu propunerea Comisiei UE din 2021 și este mult mai ambitios decât ținta anterioară de reducere de 43%.
Pentru a obține această reducere a emisiilor de CO2 de 62%, legiuitorii au convenit asupra unei redimensionari a emisiilor UE:
- 90 de milioane de certificate EUA vor fi scoase de pe piață în 2024, iar în 2026 urmează alte 27 de milioane de EUA;
- Întregul plafon european de emisii va fi redus cu 4,3% anual din 2024 până în 2027;
- Din 2028, factorul de reducere liniară va crește la 4,4;
- Rezerva de stabilitate a pieței va continua să retraga 24% din surplusul de certificate EUA.
Toate aceste reduceri vor duce la o oferta semnificativ mai mica de certificate EUA, ceea ce inseamna o crestere a prețurilor in urmatorii ani, in speranta stimularii unei mai mari decarbonizari, în special în sectoarele industriale.
Schimbări fundamentale au loc și în sectorul industrial, în special eliminarea treptată a alocărilor gratuite de EUA. Începând cu 2026, numărul de alocari gratuite predate industriilor va fi redus treptat până în 2034, când industriile trebuie să-și procure toate certificatele necesare prin intermediul mecanismului de licitație sau de pe piață.
Pe lângă acele sectoare care fac deja parte din EU ETS, multe emisii provenite de la alte activități din UE nu fac parte dintr-o schemă de stabilire a prețurilor emisiilor. După multă incertitudine cu privire la perspectivele sale, acum este clar: un al doilea sistem de comercializare a emisiilor (EU ETS II) va fi implementat și pentru clădiri și sectorul transporturilor, incepand cu 2025.
For English, please press here.
Sursa: EnergyPost.eu